I onsdags blev Lars Johansson och Tommy Widekärr klar med det förslag om en arbetsgrupp som skall utreda och lägga fram ett förslag till styrelsen om var klubben skall bedriva sin verksamhet i framtiden. Med i uppdraget fanns också att ta fram namn på lämpliga personer att ingå i en sån arbetsgrupp utifrån nedan kriterier.
På kvällens digitala styrelsemöte beslutade styrelsen att bilda denna arbetsgrupp utifrån Lars och Tommys förslag. Nu kommer de föreslagna tillfrågas och gruppen sättas ihop.
Nedan följer arbetsgruppens syfte och uppdrag.
Övergripande syfte
Hitta en lokallösning som ger oss möjlighet att nå verksamhetsmålen
Uppdrag
1. Vad vill vi?
Redogörelse över alla de egenskaper och möjligheter som vår ”önskelokal” skall
erbjuda. Vi gör detta genom att bygga en modell som möjliggör
Överblick över varje egenskaps koppling till olika verksamhetsmål
Egenskapens betydelse/ viktning
Överblick över vilka alternativ som ger störst chans att nå verksamhetsmålen, i
teorin genom att varje alternativ får en poängsumma.
Löpande, förutsättningslös dialog genom att enkelt kunna infoga nya
perspektiv, förändringar i syn på viktning, o s v i takt med att arbetet löper på
2. Vad är realistiskt?
Utifrån 1, ta fram max tre alternativ som är genomförbara i praktiken
3. Ta fram underlag så att årsmötet 2021 kan diskutera ett inriktningsbeslut vad gäller
exempelvis:
a. Plats
b. Driftsform
c. Samarbetsformer med andra föreningar/ aktörer
Resurser
Erforderliga medel för gruppens arbete finns. Behov och kostnader skall stämmas av med kassören
löpande under arbetets gång.
Kompetenser som bör finnas i gruppen:
Kunskap om verksamhetsformernas lokalbehov
Ekonomikompetens
Kunskap om planfrågor
Bred syn på samarbetslösningar/ former för samarbete med andra aktörer
Omvärldskoll- t ex insyn i vad som händer inom förbund m m
Vilket tempo skall arbetsgruppen ha, vad är viktigt att prioritera just nu?
Arbetet behöver synkas med utvärderingen av verksamhetsmålen och det
utvecklings- oh visionsarbete som startar i april.
Arbetet behöver synkas med uppstarten av träningsverksamheten efter
Corona.
Till en början vill vi kunna jobba i tempo som vi själva råder över. Först
därefter, när grunden är lagd, börjar vi ta kontakter som kräver att vi kan
anpassa oss till tempo som andra aktörer förväntar sig.
Därför börjar vi med ”1” utan krav att vara klara med ”2 och 3” innan årsmötet. Tidsplanen
förskjuts därmed jämfört med tidigare beslut.